Friday 26 June 2009

RIP Mikaeel




Rasa terpanggil juga ( seperti orang lain ) untuk menulis mengenai King of Pop , Michael Jackson yang akhirnya menemui penciptanya pada 2 Rejab 1430H ; 25 Jun 2009.

Pernah menulis mengenai perubahan rupanya sebelum ini. Dia seperti kehilangan jatidiri dan tiada halatuju. Watak dirinya hilang. Rupanya berubah bermula dari tahun 80an . ( 'Fame' n ' 'wealth' ? ) Sehingga akhirnya Michael yang kita kenali di zaman 'Jackson 5' tiada lagi dan dia seolah-olah bukan ahli keluarga Jackson .( Tiada langsung ciri-ciri keluarga Jackson itu yang dapat dilihat. ) Begitu ketara perbezaannya.

Begitulah hayat manusia, tiada siapa yang tahu bila ajalnya akan tiba. Michael juga begitu kerana dia sedang bersiap untuk menjadi 'phoenix' dengan konsertnya di London tetapi tidak kesampaian apabila dijemput menemui tuhan terlebih dahulu. Banyak yang dilaluinya sepanjang 50 tahun itu dan jika benarlah dia telah menjadi sebahagian dari saudara kita maka kematiannya sebagai seorang Muslim wajar kita sedekahkan dengan al fatihah. Nampaknya tidak sempatlah dia berjumpa dengan Ramadahan al Mubarak tahun ini. Allahlah Yang Maha Mengetahui.

Oh, teringat, yours truly pernah bersama seorang rakan yang sekarang dah jadi Director kat IIUM menjadi nakal menghantar potongan gambar MJ (sebelum dia berubah) ke dalam peti assignment lecturer Sociology kami ( lupa nama). Nak kacau dia le konon. Oh, we laughed our hearts out after that ...
ps. I prefer his original look and I believe millions others too. If only he knew....
We're going to miss you forever ...
al-fatihah



4 comments:

fizz said...

i grew up watching jackson 5 and was mesmerised by his singing n dancing..love his song 'beat it'.watched his thriller album in 1984...love him back then hated him later on.. yet,gonna miss him..

orangkampung said...

Just wondering, why did you hate him.What did he do wrooong? he..he..he..

Faridah said...

Greetings!

I wonder how he's going to be buried.As a Muslim or what?I hope the concert money will pay his debts.

What Michael taught us was commitment to excellence (I can't imagine the long hours, money invested for all his shows/music videos)Sedih betul, kan? Was he trying too hard to be accepted by then racist entertainment industry? (typical of new immigrant spirit..they have to work hard to be equal and be accepeted) Did America kill MJ? (at least the Brits wanted his concert and tickets were selling crazy)

captain viking said...

hated him coz he was half black half white, half man half woman, half alive half dead back then.