Friday 31 July 2009

Mengapa ye?

Jalan-jalan mencari makan, malam tadi kami terserempak dengan aktiviti jual-menjual barangan or they simply call 'expo jualan' as written on the banners e'where kat arena square. Actually we were looking for satay stall 'cos the satay stall nearby sudah kehabisan sataynye.

Okay, it's not the satay that really matters ( apapun satay memang sold out tadi) What matters most ialah di keramaian ekspo tu, faces yang boleh dilihat ialah kaum-kaum ku sahaja. Yang lain tidak kelihatan. Eh, ramai juga dan boleh tahan bilangan pengunjung. Mengapa ye, whenever there is this kind of ekspo muka lain tak kelihatan?.

Di samping aktiviti jual-menjual yang sempat diperhati ialah aktiviti atas stage.Ooooh , ada pertandingan karaoke irama 60an. Aduhai, terdengar seorang kakak ( or perhaps makcik) yang kemain berlagu. It's already final round, no wonder people are crowding the area. You see when it comes to pertandingan as such tidak ada muka orang lain, muka kaum ku juga. Seronok sangat mereka berhibur. Agaknya , itule yang dicari mereka , hibur dan berhibur. Mungkin menyimpan angan-angan untuk jadi bintang dan bernasib baik boleh jadi kaya?.

Tengok saja kalau ada pertandingan entah apa-apa anjuran TV kerajaan mahupun swasta, kaum mana yang paling ramai, kaum ku juga. Bagaimana ye, minda mereka berfikir? Instant money?, instant fame?, instant wealth?...dan berbagai instant lagi..... Mmmmm... hari-hari hiburan yang disogokkan oleh media.. inilah akibatnya.... Kesian,kesian.


p/s: Bukan orang lain yang merosakkan bangsanya, tetapi bangsanya sendiri juga.....

2 comments:

Anonymous said...

Yg sedihnya ada sebilangan kaum kita tak sedo...walhal hiburan adalah agenda Yahudi dan kaum yang tak terima Alif Sim Lam Alif Mim.

Kaum kita "dikehendaki" sentiasa lalai..supaya tercapai matlamat mereka. Dapat syok, hidup seronok-seronok...kita rasa dah cukup. Walhal, kejatuhan bangsa/agama amat menakutkan.

Semoga kita semua sentiasa dalam peliharanNya. Amin.

orangkampung said...

Ye, itule matlamatnye 'melalaikan' supaya mereka dapat terus berkuasa, orang muda disogokkan dengan hiburan agar terleka, hanyut dan tidak sedar apa sebenarnya yang sedang berlaku.
Oh. matlamat menghalalkan cara, waima dengan menjual agama sekali pun.