Wednesday 22 July 2009

Gerhana Matahari


Hari ini tadi telahpun berlaku gerhana matahari lagi , kali ni yours truly dapat tengok sikit melalui cermin kereta yang gelap tu..... lupa bawa sun glass. Alhamdulillah diberi kesempatan oleh Allah menyaksikan tanda kebesaranNya , walaupun tadi tidak melakukan solat gerhana pun .... biasalah masa kerja.

Ini kali yang kedua tahun ini, Yang pertama dahulu masa cuti Hari Raya Cina. Masih ingat lagi kami sekeluarga di Sungai Petani , Kedah menghadiri satu majlis perkahwinan. Bukan main lagi bersemangat Pak Imam di qariah tersebut mengingatkan para jamaah untuk datang beramai bagi melakukan solat sunat gerhana ... Namun hingga keakhir ianya tidak kelihatan di Malaysia .....terlepas peluang . Rasanya kali ini Pak Imam berkenaan tidak terlepas peluang lagi apabila diberi Allah sekali lagi kesempatan untuk melaksanakan solat tersebut. Maha Suci Allah.

Banyak boleh dibaca mengenai fenomena ini melalui internet dan apa saja sumber. Ada yang kirim e-mail mengenai tsunami dan berbagai lagi. Sememangnya sebagai hambaNya di bumi ini kita akur dengan segala ketentuanNya dan mengambil pengajaran dari apa yang telah diatur.

Walaupun gerhana matahari ini satu fenomena yang menarik jutaan manusia di serata dunia, namun ia tidak sehebat gerhana di sini. Makanya gerhana solar itu tidaklah begitu menarik perhatian warga di sini . Adapun gerak-gempa dan tsunami yang mungkin meletus akibat gerhana ini belumlah pasti akan berlakunya tetapi gegaran-gegaran kecil, 'tremors' macam boleh dirasai pula di beberapa tempat.

..Eeeeee takutnya, janganlah ada casualty .....

No comments: