Wednesday 12 August 2009

Berjaga-jaga

This morning as soon as I reached the school, about to clock in my card, a friend reminded quickly, 'be careful, wear your mask, there are a few students up there suspected of having fever'. Wow! sungguh menakutkan.

Sememangnya, hari ni GP datang memeriksa temp. bebudak and ramai juga yang diarah pulang untuk pengasingan di rumah, a few di hostel. Nothing positive but precaution of course. dan among many, a sahabat juga terkena tempias pengasingan di rumah. Cuti le seminggu jawabnya.

Dalam suasana begini kita perlu terus bergantung kepada Ilahi dan memohon pertolonganNya agar dihindari diri dari bala ini. Selawat syifaq, doa dan zikir, petua dan amalan bertukar tangan atas keprihatinan dan kasih sayang antara sahabat. Alhamdulillah, sama-sama ingat-mengingati demi kesejahteraan bersama.

Antara petua yang boleh dikongsi, minum jus apple hijau , 2-3 times a day. Ada yang kata campur green apple dan celery di blend dan juice diminum. Dan I got this emel kurma direndam dalam air kelapa selama 1 - 2 jam dan dimakan kurma tu dan diminum air kelapa tu.
My other half kata amalkan saja baca Yaasin ,baca siang ,Allah akan lindung sepanjang hari dan baca pula malam Allah akan lindung sepanjang malam. I would add to that, amalkanlah alMatsurat pagi or/and petang .Jadi ada berbagai petua dan cara, ikut dan laksanakanlah.

Kepada Nas, sabar ye and ikutle petua yang diberi semoga cepat sembuh.

5 comments:

~PakKaramu~ said...

Salam ramadan al mubarak

Nas said...

Terima kasih.
Doa Ummuaimi dan kekawan dihargai.
Alhamdulillah...demam dah beransur pulih.

Alfatihah untuk Allahyarham Ustaz Asri Rabbani.

orangkampung said...

Salam Ramadhan, Pak.

orangkampung said...

Alhamdulillah Nas, take care.Salam dari yang lain.

orangkampung said...

Alhamdulillah Nas, take care.Salam dari yang lain.