Sunday 22 February 2009

Goebbels



Pernah dengar nama ni ? Dia ni , Dr.Joseph Goebbels adalah menteri propaganda kepada Adolf Hitler di zaman Nazi berkuasa di Jerman. Pakar propaganda terhebat, banyak membantu Hitler dalam memperkuat Parti Nazi, berjaya mempengaruhi rakyat Jerman. Pandai berpidato, sehebat Hitler sendiri dan kejayaannya ialah telah berjaya mempengaruhi persepsi rakyat Jerman ketika itu untuk menerima propaganda Nazi.

Nak tahu prinsip-prinsip propaganda si Goebbels ini , boleh baca di sini http://psywarrior.com/Goebbels.html/.

Dia telah berjaya menggunakan tektik propagandanya untuk menaikkan Hitler pada tahun 1933. Dia telah berjaya mempastikan tidak ada sesiapa di kalangan rakyat Jerman dapat membaca, mahu pun melihat apa sahaja yang menentang atau pun memburukkan Parti Nazi. Dia juga telah mempastikan pandangan dan pendapat Nazi disebarluaskan ke atas rakyat dengan licik melalui semua jenis media di Jerman, radio, akhbar, teater, panggung wayang, apa saja dijadikan alat penyebaran propaganda Nazi. Boleh baca di sini ; sejarah propaganda nazi ni

Dalam mencapai matlamatnya dia telah bekerjasama dengan SS dan Gestapo. Polis rahsia Jerman le..

Belajar sejarah ni sebenarnya memang seronok, apatah lagi sekarang maklumat amat mudah diperolehi. Sejarah ini banyak mengajar kita tentang apa yang telah dan sedang berlaku di sekeliling kita.

Cerita tentang propaganda si Goebbels ini tentu kita boleh rasakan ianya teraaamattt...lah sangat digunakan di sekeliling kita pada hari ini. Dengar saja radio... contoh Radio Perak... akhir-akhir ni apa yang kita dengar ? Ulangan benda-benda yang sama yang dimainkan selang beberapa minit.... Turn on Tv pulak sama juga , buka channel apapun sama je..... Alamak kita tahule tektik si Goebbels ni yang sedang digunapakai. Malangnya, di kalangan pendengar kalaupun tidak 100% terpengaruh pasti ada yang akan terpengaruh seperti mana yang telah berlaku di Jerman dulu, kerana mereka telah disekat dari menerima maklumat dari saluran yang lain....ataupun memang tidak mahu mencari maklumat.?

Maklumat yang sama apabila diulang-ulang akan berjaya mempengaruhi pendengarnya. Sesungguhnya sejarah memang sering mengulangi dirinya. Namun , 'Repetition does not transform a lie into a truth.'

No comments: