Wednesday 18 August 2010

Catatan 1

1. Peringatan:

3 tingkat puasa :
1. Puasa Perut
2. Puasa mata,mulut, telinga, tangan
3. Puasa hati.

Melaksanakan tingkat 1 pun menghdapai masalah dengan adanya bazar ramadhan dimana-mana, asyik ingat nak makan masa berbuka, selalunya keinginan makan melebihi tahap semasa bukan bulan puasa pun. Langsung tidak mampu mengawal ingatan terhadap makanan. Ada bermacam lauk-pauk dan hidangan untuk dipilih.(sampai berlaku pembaziran) Nafsu menguasai diri. Kita gagal mengawal perut serta keinginan nafsu , maka ramai yang kecundang untuk mencapai tingkat ini.( including me...)

Apabila tingkat 1 pun kita sudah goyah dan gagal serta lemah , tentunya tingkat ke 2 bertambah berat. Ke bazar Ramadhan untuk memenuhi tuntutan perut, pastinya puasa mata menghadapi masalah. Banyak perkara mungkar yang dilihat. Mereka yang mendedahkan aurat tentunya ramai. Yang berpakaian tetapi bertelanjang pun ramai juga. Yang berseluar pendek, yang ketat dan macam-macam lagi. Di rumah yang menonton tv dari pagi hingga ke pagi esoknya., melihat pelbagai maksiat dan kemungkaran yang disajikan. Itu mata. Mulut pula tentunya akan terkeluar juga pelbagai perkataan-perkataan, senda-gurau, kenyataan yang tidak wajar. Ada umpatan, ada sindiran dan lain-lain.Telinga pun sama. Musik dan dan nyanyian yang melekakan, dengar umpatan dan macam-macam. Banyak lagho dan puasanya .........? ( Oh, aku di mana????? )

Bila 1 dan 2 pun gagal bagaimana mencapai puasa hati???? ( Puasa para Nabi dan golongan muttaqin)


2. Takziah untuk keluarga Ustaz Bakar Hussin atas kepulangan isteri tercinta, Ustazah Hajah Rafeah ke pangkuan Allah pada 7 Ramadhan 1431 H. Dari Nya kita datang dan kepadaNYa kita kembali. Mengenali Allahyarham hanya seketika. Sempat bertemu sekali namun beliau memang seorang insan yang baik, mesra, ramah dan mudah didekati. Baru kenal tetapi macam sudah kenal lama.

Sempat hadir semasa pengkebumian. Pastinya Cibah, Mariam dan yang lain-lain tabah menghadapi ujian ini. Semoga rohnya dicucuri rahmat oleh Allah swt.

Al-Fatihah.



1 comment:

8 BUDAK SAINS CSKK said...

salam teacher..betul lah apa yg teacher ckp 2..susahlah nak capai tingkat 1 , 2 and 3..kdg2 atini jd ragu2 sama ada puasa terbatal ke ble hati pun x kuat nak tahan nafsu..cmne lah nak dapat kepuasan berpuasa ye..