Saturday 7 August 2010

Bulan Ogos

Mmm...... dah masuk bulan lapan ni, sana sini dengar cerita tentang merdeka. Sana cerita tentang perjuangan sebelum merdeka, di situ cerita jerit-perih orang dulu menghadapi kerenah askar Jepun, kat sinun pula cerita bintang tiga, di sini pula cerita usaha-usaha akhir mendapatkan kemerdekaan dari orang putih di London nun.


Pendek cerita semuanya mengimbau sejarah. Semuanya menghargai kemerdekaan yang dikecapi. semuanya membandingkan zaman sebelum dan selepas kemerdekaan. Tentunya juga ramai yang bercakap mengenai nasionalisma, semangat kebangsaan, semangat bangsa....... bangsa begini dan bangsa begitu. Bangga dan emosi sekali bila bercakap mengenai bangsa ni. Namun.....agak kureng di dengar bercakap dari sudut agama. Hmmmm.....


Ohhhh...cerita makan ubi kayu di zaman jepun, tentang bintang tiga yang ganas dan kejam itu dan macam-macam lagi yang memang telah semadi di lipatan sejarah.

Namun, siapakah pencetus revolusi kemerdekaan ini??? Adakah mereka yng di warwarkan itu sebenarnya pencetus kearah kemerdekaan ini? Ramai yang tidak jelas mengenai perkara ini. Sumbangan golongan yang sebenar ini seolah-olah terpadam dari buku sejarah. Mereka jarang diingati walaupun sebenarnya mereka inilah yang sebenarnya sepatut dihargai, bukan mereka yang seperti ''lembu punya susu, sapi yang dapat nama"

Berapa orangkah yang mengingati sumbangan Kaum Muda,Sheikh Abdul Hadi, Sheikh Tahir Jalaluddin, Dr Burhanuddin Helmy dan ramai lagi tokoh lain yang menjadi pembawa kesedaran hasil dari pengajian mereka di timur tengah.

Kita ada juga Ibrahim Yaakob, Ishak Hj Muhammad, Ahmad Bostamam yang menggunakan wadah kewartawanan dalam menyedarkan rakyat untuk bangkit.

Mmmmmm namun, apabila minda tidak merdeka.... masih terjajah, maka 'sapilah yang mendapat nama walaupun lembu yang punya susu.


Nak sambung lagi le.......


No comments: