Tuesday 3 August 2010

Fiqh Keutamaan

Kata Dr Yusuf Al Qardawi dalam bukunya 'Fiqh Keutamaan" :

Rapuh sekali asas keutamaan penilaian umat, antaranya;

Masalah keseniaan dan hiburan lebih diutamakan daripada urusan berkenaan ilmu pengetahuan dan pendidikan.Pendidikan bagi golongan muda perhatian lebih dititikberatkan kepada riadah badan daripada riadah akal fikiran. Bagi menjaga golongan muda penumpuan kepada pembinaan badan dan pembangunan fizikal sahaja. ( ms 9)

Akhbar, majalah televisyen dan radio sentiasa membincangkan ragam hidup artis dan para seniman dengan pengalaman hidup dan kejayaan mereka dalam kerjaya keseniaan dan perfileman. Gambar dan cerita artis sentiasa menghiasi lembaran. ( ms 10)

... bidang pendidikan, pengajaran kesihatan dan perkhidmatan awam kurang mendapat perhatian dan peruntukan sewajarnya. Apabila ada yang memohon untuk tambahan peruntukan, mereka akan kata tidak cukup wang. ( ms 10)

Begitu juga rapuhnya Keutamaan Penilaian Cendekiawan Muslimin. :

Mereka yang terpelajar juga tidak memiliki pengertian yang cukup dan belum faham fiqh keutamaan secara benar.
Mereka yang tidak memiliki pengetahuan agama yang cukup mencampuradukkan antara beberapa amalan dan perbuatan sehingga tidak nampak pembatasan yang jelas di antanya. Sering terjadi penyelewengan dan berlebih-lebihan dalam satu sisi dan pada sudut lain sangat nampak kekurangan. (ms 11)



Ohhh..... bagus sekali Buku ini, tidak sabar untuk mengikuti kuliah seterusnya Ramadhan ini..



No comments: