Monday 12 July 2010

Mengapa Ye?

Mengapa ye dan kenapa ? Sudah jelas arahan dari Allah di dalam al quran bagi wanita supaya menutup auratnya , seluruh badan kecuali muka dan tangan. Namun begitu degil sekali mereka yang tetap enggan menutup aurat mereka.

Amat malang jika mereka ini terdiri dari isteri kepada pembesar-pembesar yang sepatutnya menjadi contoh masyarakat bawahan. Bagaimana mungkin mereka ini di jadikan pilihan dan ikutan sedangkan secara jelas mereka ini tergolong dalam kempulan manusia yang engkar perintah Allah. Sangat jelas sekali! Bagaimana mungkin kita mengikuti mereka apabila secara terang-terangan mereka mendustai ayat-ayat Allah. Layakkah mereka ini kita jadikan pilihan? Jika sudah ketuanya ramai yang engkar apakah yang akan terjadi kepada anak buahnya pula.

Apabila isteri mereka seenaknya dibiarkan mendedahkan aurat mereka tanpa larangan oleh si suami , jelas keangkuhan mereka terhadap arahan Allah. Malah dengan begitu bangga sekali menayangkan pelbagai fesyen dan warna rambut. Amat jelek sekali kerana sudah nampak jelas umur melepasi setengah abd melalui raut muka masing-masing, namun rambut masih kekal hitam dan ada pula yang meminjam warna rambut orang Eropah untuk menutup uban di kepala. Ish,ish,ish..... Kalau ye pun untuk suami , sorok-soroklah di dalam tudung.

Kenapa ramai yang memandang mudah perkara ini? Jika sehelai sahaja sudah menjanjikan bilangan tahun yang berganda-ganda, bagaimana pula dengan satu kepala? Bukan yang mendedahkan sahaja dapat dosa , yang memandang juga mendapat sahamnya. Alahai, saham yang tidak menguntungkan.

Oh! ada pula yang mengatakan, "Belum sampai seru". Eh, yang al-quran tu tak menyeru ke?
Mmmm banyak sebenar nya untuk diulas.......

Apapun jika perlu memilih, berhati-hatilah ketika membuat pilihan. Jangan terlalu berpegang dengan 'don't judge a book by its cover' kerana ini terang-terang adalah ayat dan perintah Allah dan bukan membanding kulit dan isi buku.





No comments: