Wednesday 7 July 2010

27 Rejab

27 Rejab datang lagi. Tarikh penting dalam Sejarah Islam.

Marilah kita menghayati keseluruhan peristiwa tersebut dan mengambil iktibar dari apa yang berlaku di sepanjang perjalanan Baginda Rasulullah saw dan seterusnya memastikan pelaksanaan perintah yang telah didifardhukan ke atas kita, yakni solat.


Kita imbau secara ringkas sejarah dakwah Rasulullah saw sehingga membawa kepada peristiwa besar Isra' dan Mikraj tersebut.

Dari "Blog Peribadirasulullah" ;

1-3 Tahun Rasulullah SAW dipulau daripada masyarakat Quraisy Mekah. Rasulullah SAW tidak dapat berniaga, tidak dapat membeli-belah, tidak dapat berbicara dengan masyarakat dan tidak mendapat bekalan makanan.

2- Tiada lagi tempat pergantungan seperti Khadijah dan bapa saudaranya.

3- Tiada lagi mereka yang mempertahankan dan melindungi Rasulullah SAW.

4- Rasulullah SAW dihina dengan pelbagai hinaan.

5- Rasulullah SAW telah merasai bagaikan zaman penghujung hidupnya. Baginda telah menerima penderitaan sehingga tubuh Baginda berdarah kerana terkena batu lontaran kanak-kanak di Taif.

6- Langit terbuka dan Rasulullah SAW telah mendapat tawaran Allah SWT.

7- Rasulullah telah mendapat tawaran Rabbani bukan tawaran yang dipohon oleh Rasulullah SAW tetapi Allah SWT sendiri yang telah membuat tawaran tersebut.

8- Allah SWT melayani kehendak Rasulullah SAW sebagaimana Tuan memenuhi segala permintaan hambaNya.

9- Rasulullah SAW telah menerima penghormatan pada waktu malam, segala keberkatan dari langit kebanyakkannya dianugerahkan pada waktu malam kepada semua nabi-nabi Allah SWT.

10- Penghormatan yang paling suci kerana perjalanan dari satu masjid yang mulia dan suci ke satu masjid yang mulia dan suci serta berkat yang berakhir dengan Baitul Makmur.


Ada banyak pengajaran dari peristiwa ini.


p/s :

Dulu kami sentiasa mendapat ilmu sebegini dari kuliah-kuliah ilmu sepanjang Rejab, Sya'aban dan seterusnya Ramadhan.

Teringat kuliah Ustaz Abdullah mengenai peristiwa Isra' Mikraj ini tentang Buraq dan rupa Jibril yang hebat dan sayapnya yang banyak itu.

Oh... itu dulu, kami sentiasa menanti kunjungan ustaz untuk kuliah ilmunya..... Mmmmm... berada di Taman Syurga....



No comments: