Friday 25 June 2010

"Justice"..... for Naim

Dia ke pusat yang penuh disiplin, pusat yang membentuk jati diri, institusi yang penuh kepatuhan, membentuk ketokohan, membina generasi pertahanan negara. Pergi dengan harapan yang tinggi untuk membaiki kehidupan keluarga. Memang, dia sandaran keluarganya.

Namun, kini cita-citanya lebur. Dia telah pergi untuk selama-lamanya bersama cita-cita yang tidak kesampaian. Seorang yang punya banyak potensi, punya kemampuan, ada fizikal dan mental yang mantap, ada semua keupayaan untuk menjadi seorang tokoh masa depan. Seorang yang baik, sopan, menghormati guru dan orang dewasa. Semua selesa bersamanya.

Malangnya , ada yang kurang senang, yang cemburu dengan kemampuan dan kebolehannya??? Mengapa perlu dia diseksa sebegitu? Mengapa perlu dia dibuli? Mengapa bertindak begitu?Bukankah ada cara bertamadun yang boleh digunakan untuk melahirkan rasa tidak puas hati (jika ada).

Sungguh malang bagi mereka yang melakukan kekejaman itu. Bertindak seolah-olah tidak punya tamadun. Nafsu hanya membawa kepada kemusnahan. Sungguh malang , mereka tidak menggunakan 'akal dan fikiran. Mereka gagal menghayati apa yang dipelajari di situ.

"Keadilan bagi Naim", yang bersalah perlu menerima apa yang sepatutnya. Mereka telah menafikan haknya, hak untuk melahirkan potensi sebenar dirinya. Hak ibubapa dan keluarganya. Oh!! nyawa memang tidak boleh dijual-beli.


Al Fatihah,
Doa kami semoga rohnya tenang di sisiNya dan dicucuri rahmat.

Takziah untuk keluarganya.



No comments: