Wednesday 16 June 2010

Sympathy, Empathy, Apathy

Ada kebakaran rumah semalam, asap hitam memenuhi udara. Tak jauh dari Jambatan Sayong tu. Yours truly was on the way to town but terpaksa berpatah balik guna 2 jambatan untuk ke pekan KK.

Ok, perjalanan terganggu, kereta onlookers bersidai sepanjang kiri dan kanan jalan. Oh, di atas Jambatan Sayong tu pun banyak juga kereta rupanya . Eh, kenapa mereka beria-ria berhenti dan menonton peristiwa tu, untuk apa? Adakah kerana bersimpati, atau empati atau hanya untuk ambil gambar, atau apa? Was I so apathetic just because I did not stop and join the other onlookers.

Dalam suasana itu, apakah yang terbaik? Berhenti dan menjadi penonton ditepi jalan, berkongsi simpati dengan orang lain di situ dan bercerita dan mengagak apa punca kebakaran. Adakah dengan meneruskan perjalanan kita dianggap sebagai seorang yang tidak ada perasaan?

Sebagai penonton tepi jalan ,apakah yang boleh dibuat? Melihat api membaham rumah dan apabila semua telah selesai beredar bersama anggota bomba dan pulang membawa fresh news dan bangga menjadi saksi kejadian. Adakah itu simpati?

Dan cukupkah hanya dengan empati??

Apapun takziah untuk penghuni rumah tersebut ( my fren??) semoga sabar menghadapi ujian Allah, semuanya pinjaman. Mungkin telah dijanjikan dengan sesuatu yang lebih baik lagi oleh Allah.


No comments: