Sunday 25 April 2010

Berseronok??

Hujung minggu ini meriah sakan, sana-sini boleh nampak ramai orang berseronok dan bersuka-ria. Di Kuale le, tempat lain tak tahu le pula.

Dari muda sampai le yang dah berumur dan veteran. Waduh! Pekan Kuale yang kecik ni jadi sesak kemain. Kenapa? Untuk berseronokle. Siapakah mereka? Kaum dan bangsa ku jugak. Rata-rata orang Melayu lah yang memenuhi tempat-tempat ini.

Yang bervespa pun orang Melayu, berkereta antik pun Melayu, yang penuh di tebing sungai pun orang Melayu, yang melepak kat Dataran Putra tu Melayu, yang tak balik rumah, tidur bergelandangan pun kaum ku juga. Majoritinya mereka. Alahai......

Eh, di mana silapnya ye? Orang Melayu ni memang suka berseronok ke hape? Tengok konsert kat TV tu pun, malam-malam begini , siapakah yang penontonnya? Yang nak pergi sekolah esokpun masih ramai lagi di tapak konsert tu.

Mengapa jadi demikian ye? Siapakah yang bersalah? Budaya hedonisme ni dah semakin menjadi-jadi; tidak cukup di luar rumah, dibawa pula masuk ke dalam rumah, secara langsung pula. "Sangatlah sihat kegiatan ini ye."


No comments: