Tuesday 2 March 2010

Bandar @ kampung

Banyak yang boleh diperhatikan di sekeliling kita dan banyak yang boleh dijadikan pengajaran. Terdapat juga perkara yang boleh dijadikan sempadan. Semuanya terpulang pada diri untuk menilai setiap suatu yang berlaku itu.

Kadang-kadang kita perhatikan banyak perkara pelik yang berlaku di sekeliling kita. Semuanya itu berlaku mungkin ada yang di sengajakan atau mungkin juga tanpa sedar.

Baru-baru ini terlihat juga beberapa perkara yang pelik yang mungkin juga boleh difikirkan. Kampung yang nak menjadi bandar dan bandar yang nak menjadi kampung. Bayangkan bandar yang sudah selesa dengan kemudahan dan pembaharuan yang lebih baik dari kampung tiba-tiba berusaha dan mahu berubah dan mengundur untuk menjadi kampung. Tak pelikkah?
Di sebaliknya pula , kampung yang beria-ria untuk menjadi bandar dan berusaha melepasi kemampuan cuba membandarkan dirinya. Ini tidak pelik kan?

Apapun resam di dunia ini memang pelbagai. Ada yang selesa dengan kehidupan kampung dan ada yang selesa dengan kehidupan bandar. Masing-masing punya keistimewaannya. Namun rasanya untuk mundur ke belakang, itu adalah suatu usaha yang pelik dan menentang arus.
Tak gituuu?


No comments: