Sunday 5 September 2010

Merdeka, Lailatul Qadar dan Idil Fitri

Sambutan Kemerdekaan ke 53 telah berlangsung dan masih lagi berjalan. Namun tahun ini kelihatan jelas hambar. Kenapa ye?? Kerana bulan puasa? Ye ke pon? Rasanya telah banyak kali berlaku sambutan kemerdekaan di bulan Ramadhan tetapi kemeriahan tetap ada. Di mana silapnya?? Siapa yang silap? Orang kah? Sistem kah, suasanakah?atau apa? Boleh difikirkan bagi yang mahu berfikir.


Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi berbakinya Ramadhan tahun ini. Lailatul Qadar ? Ada tiga malam lagi untuk berusaha menunggu ketibaannya. Menunggu?? Kata Ustaz Lutffi kita kena tunggu bukan mencari, kalau nak cari dimana ?? Persiapan, kata Ustaz bermula dari pertengahan malam, pukul satu hingga pukul tiga pagi. Selepas tidur sebentar , mulakan penantian dengan mandi taubat, di ikuti solat taubat , solat tahajud, solat lailatul Qadar dan terus menanti dengan zikrullah, bermunajat memohon taqwa dan iman. Antara tandanya, maghribnya ada hujan renyai-renyai........ mari kita tunggu dan sekiranya kita termasuk dalam golongan terpilih mungkin berkesempatan bertemunya.

Panas tentang iklan hari raya TV3 yang sudah dicemari unsur-unsur asing. Memang dah lama tidak menonton TV secara serius , satu hari setengah jam pun tak sampai menonton TV ni. Tetapi kerana kontoversi iklan ni nak cubalah tengok. Apapun, berdasarkan apa yang telah di baca dan tengok melalui You Tube, kita hairan kenapa pihak berkenaan tidak sensitif langsung. Jika dulu dalam 'Juara Lagu' elemen Illuminati sangat jelas,( itu hiburan, padanlah dengan mereka yang terlibat dalam industri tu, memang suka pun pada kemungkaran.) Ini perayaan agama, sambutan Idul fitri, perayaan kemenangan melawan nafsu. Bagaiman boleh sampai terjadi demikian. Inilah akibatnya apabila agama diambil mudah dan boleh disesuaikan mengikut kepentingan dan keseronokan sehingga menjatuhkan kedudukannya sehabis bawah dan dipersendakan.

Bagi yang tidak mahu berfikir memang tidak nampak celanya iklan itu dan ianya satu usaha kreatif bagi mereka dan pada mereka ia bagus. Namun bagi yang mahu berfikir serta dapat melihat jarum halus yang sedang berjalan untuk memusnahkan umat Islam , mereka pasti dapat melihat kemungkaran dan kejahatan di sebalik penghasilan iklan itu.

Tidak semua mampu melihat dengan mata hati, kebanyakan hanya mampu melihat dengan mata kasar dan itu pun masih ramai yang gagal untuk melihat secara keseluruhan.

Selamat beribadat dan menggunakan baki Ramadhan yang tinggal sepenuhnya. Semoga kita tergolong di kalangan hamba-hamba Allah yang mensyukuri nikmat.



No comments: