Friday 13 April 2012

Kelas Talaqqi

Kelas Talaqqi Kitab Bidayatul Hidayah karangan Imam Al Ghazali RA dan Kitab Kifayatul Muhtadi. Kelas ni dah nak masuk bulan ketiga dah, Yours truly baru berkesempatan bersama menadah kitab selama tiga minggu. Asyik sebuk mencari dunia yang tak berhenti berlari.

Kata Pak Ustaz boleh cari dunia  tetapi berpada, jangan dikejar dunia kerana lagi kita kejar dunia lagi pantas ia berlari. Mampu kah kita mengejar, sedangkan yang pasti semakin kita mengejar ,semakin kita mendekati kematian. Dalam sebuk mengejar kita lupa bekalan kita.

Makanya apabila Pak Ustaz ( my cousin) kerap kali bertanyakan mengenai ketidakhadiran yours truly di kelas, akhirnya I made it. Menarik sekali sebab kami duduk di lantai walaupun ada kerusi meja. Antara murid yang lain termasuk my ex-boss , yang sangat rajin mendalami agama selepas bersara.

Ilmu tasawuf , Bidayatul mengajar cara kehidupan yang lengkap. Oh alangkah bagus kalau kita mampu mengikutinya, Kifayatul Muhtadi, kami baru masuk muka surat 9, sedang mengulang semula sifat 20 dan aqidah. Masih ada banyak lagiiii ........

Kitab Kifayatul Muhtadi
Penjelasan mengenai kitab di muka dalam
Kitab Pemulaan Jalan Kehidupan
Bab 10 Adab-adab tidur
Antara murid yang hadir







 

2 comments:

MOH KEMBARA said...

Salam Yong,

Semoga kita selalu mengejar ilmu dan memperolehinya dan mempraktiknya!

orangkampung said...

Salam. Ya moga-moga usaha kita itu pun diberkatiNya.