Tuesday 12 May 2009

Sarkis @ Circus

Masa saya kecil-kecil dulu saya suka tengok sarkis. Zaman tu ada ahli rombongan sarkis akan lalu depan rumah saya dengan kumpulan gajah-gajahnya. Mmmm takut ada, seronok pun ada. Ada seorang jiran berlari-lari cuba memberi gajah yang lalu tu, batang-batang tebu. Dengan bangganya dia berlari-lari cuba memberikan tebu kepada sekawan gajah itu, tetapi terpaksa pulang hampa dengan tebunya,apabila dijergah oleh bapa saya yang mengatakan ,'nak cari nahas ke ? di pijak gajah tu nanti baru tahu' ( Zaman dulu kumpulan sarkis dari India ni berjalan kaki membawa gajahnya melalui jalan-jalan utama ke tempat mereka mengadakan persembahan)

Persembahan sarkis ni memang menyeronokkan. Saya rasa semua orang suka, kanak-kanak tentunya, sebab ada badut, ada swing, ada lompat-lompat, ada harimau, ada gajah, ada monkeys dan macam-macam lagi.

Sarkis di TV pun seronok juga untuk ditonton. Teringat pulak dialog lucu dalam filem 'Pendekar Bujang Lapok' Sudin cuba mengeja papan tanda kelas dewasa di Kampung Pinang Sebatang , kata beliau dengan konfiden sekali "alif mim ..... ( isi sendiri)....... alif tendang wau..... sarkas"......lawak betul...........

Eh..sekarang ni sarkis mahal sekali untuk ditonton, hanya yang kaya kot mampu untuk melihat aksi sarkis dari India tu. Orang macam saya ni nak bawa satu keluarga menonton kena fikir banyak kali. Tonton yang dalam TV cukuplah.

Macamana pun "sarkis" yang paling murah untuk ditonton sedang berlangsung sekarang dan tidak perlu apa-apa bayaran.Tempatnya.......takkan tak tahu.......Pemain-pemain nya........tidak payah sebut, dunia pun tahu. Kita tunggu sahajalah kesudahannya......

Sarkis or sarkas......Sudin....Sudin , bijak kau.

No comments: